سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از محبوب ترینِ کارها نزد خداوند متعال، زیارت آرامگاه حسین علیه السلام است . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
اثبات وجود خداوند ، آیا جهان خالق دارد یا ازلی است ؟ ، دانشمندان و خدا ، فیزیک دانان و خداباوری ، فیزیکدانان غربی و اعتقاد به دین ، بشارت آمدن حضرت محمد و عیسی مسیح و مهدی ، قرآن از نگاه دانشمندان غربی ، اعجاز قران درباره مرکز دروغ گویی ! ، محاسبه سرعت نور در قرآن ، معاد از لحاظ علمی ، معجزه زمین شناسی قران ( پست ترین نقطه زمی ، معجزه قرآن - اتساع زمانی ، معجزه قرآن - پیدایش هستی ، معجزه قرآن - تجزیهء اتم ، معجزه قرآن جدایی قاره ها ، معجزه قرآن - ستونهای نامرئی آسمان ، معجزه قرآن گسترش کائنات ، معجزه قرآن - نطفه گذاری در درختان بواسطهء باد ، معجزه قرآن به وجود مدارهای خورشید و ماه ، معجزه قرآن تشکیل شدن جو زمین و زمین از هفت لا& ، معجزه قرآن در مورد تاریکی اعماق دریا ، معجزه قرآن در مورد مورچه ، معجزه قرآن درباره پرده های جنینی ، معجزه قرآن درباره وحدت هستی ، معجزه قرآن ربُّ المشارق والمغارب ، معجزه قرآن فروپاشی ستارگان ، معجزه قرآن وجود برزخ در میان دریاها ، معجزه قران - اسپرم های زنده در منی انسان ، معجزه قران - دوگانگی یا دو قطبی بودن همه چ ، معجزه قران در تحریم شرابخواری ، معجزه قران- کمبود اکسیژن در طبقات فوقانی جو ، نظم راز بزرگ هستی دکتر محسن فرشاد ، هاوکینگ و اعتراف به وجود خدا ، هر چیزى خداوند را تسبیح مى گوید ! ، اهرام مصر و معجزه قرآن ! ، با علم هم، میتوانیم به خدا ایمان بیاوریم! ، قرآن و کاهش اضطراب ، قران و نظریه تکامل ، قسم به آسمان دارای راهها ! ، آفرینش جهان ، اثبات وجود خدا نوشته جان کلوور ، آیا پروتئین بصورت تصادفی به وجود آمده است ؟ ، آیا جهان از عدم به وجود آمده است ؟ ، بهترین زمان برای شیردهی طبیعی و قرآن ! ، پاسخ به ادعاهای بی اساس استیون هاوکینگ ، پایه های شریعت اسلامی ، جنین انسان و قرآن ، جهان علم به سوى خدا باز می گردد ! ، چرا خداوند خالقی ندارد ؟ ، چهار دلیل عمده برای اثبات وجود خدا ، خدا کجاست ؟ ، اثبات وجود خداوند با برهان ، احتمال تصادفی به وجود آمدن حیات در دنیا ، ادعای هاوکینگ مبنی بر جامعیت فیز&# ، استیون هاپکینز ، اشاره قرآن به وجود کروموزوم XY ، اعجاز تشریعی در قرآن ، اعجاز قرآن به تشکیل کائنات از یک توده گازی شکل ، اعجاز قرآن در مورد زنبور عسل ، اعجاز قران در مورد حرکت خورشید ، قرآن از دیدگاه دانشمندان ایتالیائى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان اسکاتلندى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان انگلیسى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان روسى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان آمریکایی ، قرآن از دیدگاه دانشمندان فرانسوى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان هلندی ، رفع یک شبهه - فرو رفتن خورشید در چشمه ! ، زمین سیاره ای ویژه ! ، ستاره های سیاه ، شب و قرآن ! ، طراحی بی نهایت هوشمند ، طرح عظیم استیون هاوکینگ ، عاقبت خورشید و قرآن ! ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :7
کل بازدید :114930
تعداد کل یاداشته ها : 93
103/2/1
12:40 ع

پاسخ به ادعاهای مطرح شده  استیفن هاوکینز !

برای دانلود روی لینک ذیل کلیک نمایید .

http://thequran.persiangig.com/pdf/STEPHEN HAFKINZ.pdf

 


  

جهان علم به سوى خدا باز می گردد ! (هارون یحیی)

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید .

http://thequran.persiangig.com/pdf/Harun Yahya jahan elm be soye khoda baz migardad.pdf


  

کتاب اثبات وجود خدا نوشته جان کلوور

برای دانلود  روی لینک زیر کلیک کنید. 

http://islam-pdf.persiangig.com/Other%20books/esbate_vojude_khoda.pdf


  

قرآن و آرامش دل‏ها

مقاله‏ی حاضر، از چکیده سه تحقیق پزشکی سخن می‏رود که در هر یک از آن‏ها، تأثیر آوای قرآن کریم در کاهش استرس و اضطراب بیماران مورد مطالعه قرار گرفته است.

در چکیده‏ تحقیق فوق که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و به سال هزارو سی صدو هفتادو شش صورت گرفت، آمده است: اضطراب، پدیده‏ی شایع عصر ماست، امّا پیشینه‏ای به طول تمامی تاریخ دارد، و از این رو، همواره مورد توجه بوده است. با این وصف، اضطراب کم، برای حیات و زندگی روزمره لازم است، ولی قطعا اضطراب زیاد، آثار و زیان‏های جدی بر جسم و روان و روابط اجتماعی می‏گذارد، و در نتیجه، کنترل و مهار آن همیشه توصیه شده است.
شاید به این علت در سال‏های اخیر، پژوهش گران تأکید و توجه زیادی بر روش‏های غیر دارویی کاهش اضطراب دارند، و در این راستا، در تحقیقات فراوان، تأثیر انواع موسیقی بر کاهش اضطراب، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یکی از اقسام موسیقی، موسیقی ناشی از تلاوت آیات قرآن کریم است، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از باشکوه‏ترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است.
هدف تحقیق، بررسی تأثیر آوای قرآن بر وضعیت استرس بیماران، قبل و بعد از اقدامات درمانی است. فرضیه‏ی تحقیق عبارت بود از این‏که آوای قرآن بر کاهش شدت اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی، مؤثر است.
این طرح تحقیقاتی، یک مطالعه نیمه تجربی به شمار می‏رفت که جامعه‏ آماری آن را کلیه بیماران بخش‏های داخلی و جراحی بیمارستان امام حسین ( علیه‏السلام ) و امام خمینی اصفهان تشکیل می‏داد. این بیماران قرار بود تحت یک نوع پروسه تهاجمی قرار گیرند.
حجم نمونه در این مطالعه هشتاد نفر بوده‏اند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار داده شدند. در این تحقیق، برای کاهش اضطراب گروه آزمون، از بیست دقیقه آوای قرآن کریم با صدای اساتید بزرگ مصری و ایرانی که از بین آیات و سوره‏های مختلف انتخاب شده بود، استفاده گردید، و از طریق هدفون به استماع واحدهای بیمارستانی رسانده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم‏افزار EPL6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج زیر به دست آمد:
در مرحله‏ی اول، کاهش اضطراب در دو گروه شاهد و آزمون محسوس نبود، در حالی که در گروه آزمون در مراحل دوم و سوم ـ قبل و بعد از انجام پروسیجرـ میزان اضطراب کاهش یافته، امّا این کاهش در گروه شاهد مشاهده نشد و نیز، در بررسی علائم حیاتی در گروه آزمون، میزان فشار خون سیستول و تنفس تعدیل یافته، ولی تعداد نبض، و میزان فشار خون دیاستول در مقایسه با گروه شاهد، تغییر معنا داری نداشته است.
هم‏چنین، عوامل دیگری مثل سابقه‏ی انجام پروسیجر، نوع عمل، سن، جنبش، سابقه‏ی استماع به موسیقی یا تلاوت آیات قرآن، تشخیص پزشکی و... بررسی گردید، که هیچ کدام ارتباط معنی‏داری با کاهش سطح اضطراب نشان ندارند.
بنابراین، نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه‏ی تحقیق درست و قابل اثبات است، یعنی این که آوای قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب بیماران قبل و بعد از انجام تشخیصی و درمانی تأثیر دارد.

تحقیق مذکور نیمه تجربی بود که به منظور بررسی میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی قلب صورت گرفت. این پژوهش، در بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی تهران انجام یافت.
هدف کلی پژوهش، تعیین میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی قلب بود. تعداد هشتاد نفر از بیماران با توجه به مشخصات نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، پنجاه نفر در گروه آزمون تحت تأثیر متغیر مستقل گوش کردن به آوای قرآن کریم، از بعد از ظهر روز قبل، دو بار و هر بار پانزده دقیقه به آوای قرآن کریم گوش کردند، و سی نفر در گروه شاهد قرار گرفتند، که تحت تأثیر دخالت و مداخله‏ی پژوهشگر قرار نداشتند، و تنها از مراقبت‏های معمول بخش جراحی استفاده می‏کردند. اضطراب بیماران در دو گروه با بعد از ظهر روز قبل از عمل و صبح عمل با پرسش نامه‏ی اضطراب اسپیل برگر و چک لیست ثبت علائم حیاتی سنجیده شد، و در پایان نمونه‏گیری، میزان کاهش اضطراب گروه آزمون و شاهد مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل یافته‏های آزمون آماری نشان از آن داشت که میزان اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی به تأثیر از آوای قرآن کاهش یافته است.

پژوهش مذکور، یک مطالعه‏ی نیمه‏تجربی بود که با هدف مطالعه‏ی تأثیر آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب بیماران بستری در بخش‏های مراقبت ویژه‏ی قلبی یکی از بیمارستان‏های منتخب شهر تهران انجام شده است.
تعداد نمونه‏های این پژوهش شصت نفر بوده‏اند که به صورتی تصادفی و با استفاده از قرعه کشی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند. جهت گرد آوری داده‏ها، از پرسش نامه‏ دو قسمتی استفاده شد. قسمت اول پرسش نامه مربوط به اطلاعات فردی و سؤالاتی در مورد موسیقی‏های مذهبی بود، و بخش دوم، شامل پرسش نامه استاندارد اسپیل برگر بود.
در این پژوهش برای گروه آزمایش با صدای استاد عبدالباسط، آیات ده تا بیست‏و سه سوره‏ی یوسف با استفاده از ضبط صوت مجهز به هدفون به مدت بیست دقیقه پخش شد. قبل و بعد از پخش آوای قرآن کریم، در دو گروه آزمایش و کنترل فرم اضطراب اسپیل برگر توسط واحدها تکمیل و جهت تعیین میزان اثر بخش آوای قرآن کریم، اختلاف نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله، محاسبه گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که استماع آوای قرآن کریم باعث کاهش اضطراب بیماران می‏شود.
نتیجه
در سال‏های آغازین قرن بیست و یکم نیز توجه و گرایش به معنویت مهم‏ترین پدیده زمان ماست، و دیگر همانند گذشته جدال با معنویت و خداوند، جدالی ترقی‏خواهانه به نظر نمی‏رسد. از یک سو، علم در پاسخ به سئوالات انسان اظهار عجز و ناتوانی می‏کند و به قول سارتر (1971) علم مرده است، و از سوی دیگر، احساس تنهایی، ناامنی، پوچی و وانهادگی او را سخت می‏آزرد. راه نجات از این بحران در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی و پای دیگر عقل است.


http://yeganehmonji.blogfa.com


  

رفع یک شبهه فرو رفتن خورشید در چشمه !

آیا دراین آیه ، خطائی علمی صورت پذیرفته ؟
جواب این است که خیر !
اولا چنانکه در قرآن آمده ، این حس ، حسی کاملا شخصی برای ذو القرنین بوده (وَجَدَهَا تَغْرُب فى عَیْنٍ حَمِئَةٍ( احساس کرد که خورشید در ....و نه وحی خدا به او و مثلا گفته نشده : خداوند خورشید را در چشمه فرو برده است.

ثانیا : ؛ ما و دنیای امروز هم اگر بجای ذوالقرنین باشیم همان را دیده و درک میکنیم ونه چیز دیگری ، اگر کسی بگوید دیده های خود را تعریف کن شما حق ندارید علوم خود و قوانین کلی طبیعت را تعریف کنید بلکه امانت در این است که مشاهدات خود را عینا نقل کنید ، قرآن از قول ذو القرنین نقل میکند که خورشید در آن محل غروب کرده ؛ واژه "وجد" بمعنای "رای" بمعنای دیدن بکار میرود مثل "فوجد فیها رجلین" پس این تعبیر قرانی ، کاملا درست است چون قران باید از دیده های ذو القرنین خبر دهد و نه قوانین علمی که او باور دارد .

ثالثا: قطعا خود ذو القرنین هم میدانسته که خورشیدی که در مغرب درون دریا فرو میرود ، نمیتواند از مشرق در آید ، چرا که مغرب را ارتباطی با مشرق نیست پس خود او میدانسته که خورشید درون آن دریا غرق نشده و دوباره از مشرق در خواهد آمد پس حتی خود او هم اشتباه نکرده .در غیر اینصورت ، آیا بنظر شما او باور داشته که خورشید غرق شده و صبح فردا خورشیدی دیگر متولد خواهد شد و از مشرق به سوی محل نابودی خویش پیش خواهد رفت؟

رابعا : اتفاقا این آیه ، عکس نظر اسلامستیز را ثابت میکند چرا که انسان آن زمان به نجوم کپرنیکی باور داشته و گمان میکرده که زمین ثابت و خورشید از محل مشخصی طلوع و در مکان مشخصی غروب میکند ، ولی این آیه صراحتا مغرب و مشرق را نسبی میداند و بیان میکند که مغربی که ذوالقرنین در آن منطقه دیده با مغربی که او در غیر آن منطقه میبیند متفاوت بوده است واین بدین معناست که ما یک مغرب مشخص نداریم بلکه مغارب داریم واین مطلب در جاهای دیگری از قرآن نیز تائید شده هنگامی که فرمود : فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ

http://yeganehmonji.blogfa.com


  

دکتر یوهان ولفگانگ فون گوته

YOHNN WOLFGANG VON GOETHE .DR

ریاضى دان، شاعر و نویسنده (1749   - 1832 م):قرآن اثرى است که به واسطه سنگینى عبارات آن خواننده در ابتداى امر رمیده مى‏شود، و سپس مفتون جاذبه آن و بالاخره بى اختیار مجذوب زیبائیهاى بى پایان آن مى‏گردد

چطور ما به آن ( قرآن مجید) باز مى‏گردیم و رجوع مى‏کنیم هر چند که در ابتدا تکرار به نظر مى‏رسد اما به زودى انسان را جلب مى‏نماید متعجب مى‏سازد انشاء آن هم آهنگ با محتویات و هدف بزرگش محکم، قوى و بسیار عالى است پس این کتاب در تمام ازمنه بشریت بزرگترین نفوذ را خواهد داشت سالیان دراز کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگهداشتند، اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش به پیش گذارده و پرده‏هاى جهل و تعصب نابجا را دیده‏ایم، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن، مجموعه آنست بهت و حیرت عجیبى در ما ایجاد نموده است و عنقریب است که این کتاب توصیف‏ناپذیر عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان نموده و محور افکار مردم جهان مى‏گردد(1  ).

پی نوشت==

1- اعتراف دانشمندان بزرگ جهان، ص 49

نظریه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 20

تاریخ و علوم قرآن، ص   185

قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص   295

قرآن و دیگران، ص   37

پاسخ به مشکلات جوانان، ج 2، ص   168

پنجگام، ص   200

تاریخ قرآن زنجانى، ص   159

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص   171

پیامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 211

ژوزف هور دویچ

Gosef hordvich

دانشمند و خاورشناس

قرآن، عامل بسیار شگرفى در بالا بردن فکر مسلمانان بود  .

قرآن، آنان را به تحقیقات علمى و پدید آوردن اندیشه‏ها سوق داد  .

قرآن، موجب و انگیزه پیشروى مسلمانان، در سرزمین هاى اروپا گردید  .

در آن جا هنگامى که تاریکى‏ها همه جا را فرا گرفته بود اینان مشعل هاى انسانیّت را بر افروختند و به آستان علم، خدماتى شایان کردند  .

علوم گذشتگان را دگربار نیرو بخشیدند و به شرق و غرب، فلسفه، پزشکى، ستاره‏شناسى و معمارى آموختند و ما را در مسیر نهضت جدید علمى قرار دادند. از این رو ما هر بار که سقوط غرناطه (پایتخت مسلمانان اسپانیا) را به خاطر مى‏آوریم، نمى‏توانیم از ریختن اشک، خوددارى کنیم(1  )

پی نوشت==

1- اسلام‏شناسى غرب، ص   80

اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب، ص 46  http://yeganehmonji.blogfa.com/

دکتر فرانتس روزنتال

Farantis Rosenthal

استاد دانشگاه اوهایو   (متولد 1914 م  )

در قرآن یک سلسله معلومات تاریخى یافت مى‏شود که با آنچه که یهودیان ادعاى وجود آن را در تورات دارند مخالف است  .

خود پیامبر مى‏گوید: یهود و نصارى کتاب آسمانى خود تورات را تحریف کرده، دستخوش خویش قرار دادند. و مسلمانان هم به گفته قرآن گرویده‏اند(1  )

پی نوشت==

1- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ص 320

آلبرت انیشتاین

ALBERT EINSTEIN

آلبرت انیشتاین به سال   1879 م در شهر اولم آلمان به دنیا آمد و در سال 1955 م در آمریکا درگذشت

بزرگترین متفکر و فیزیکدان (1879 - 1955 م  )

قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعه‏اى از قوانین است که بشر را به راه راست، راهى که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت مى‏کند(1  )

پی نوشت  ====

1- راه تکامل، ج 6، ص 53

بلر

BELLER

خاور شناس معروف آلمانى

لغت قرآن فصیح‏ترین لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است که افکار را بسوى خود جذب مى‏کند، قرآن داراى مواعظى آشکار است و به زودى براى همیشه بى معارض خواهد بود، هر کس که از این کتاب به خوبى پیروى کند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت(1  )

پی نوشت==  

فریدریش دیتریشى

Dieterici

اسلام شناس (1821 - 1903 م  )

همین علوم و معارف مسلمانان بود که اروپا را در قرن دهم میلادى جلو برد، همان علومى است که سرچشمه آن ها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.(1  )

پی نوشت==

1- اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب، ص 4؛

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61

ودن هامرWooden Hammer

دانشمند آلمانى

ما قرآن را به عنوان کتاب محمد (ص) با همان عظمت و اطمینانى مى‏نگریم که مسلمانان آن را کتاب خدا مى‏دانند(1  )

پی نوشت==

1- سالنامه کشور ایران، سال 1335

1- اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 26

تاریخ و علوم قرآن، ص   189

قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص 302 

 


  
  

قرآن از دیدگاه دانشمندان اسکاتلندى

توماس کارلایل

Thomas Carlayle

فیلسوف، مورخ و نویسنده اسکاتلندى (1795 - 1881 م  )

هنگامى که ما قرآن مجید را مطالعه مى‏کنیم مى‏بینیم این کتاب علاوه بر آن که وحى آسمانى است از نظر کلمات و ترکیب بلیغ‏ترین کتاب است. هیچ کس قرآن را با دقت نمى‏خواند مگرآنکه مى‏بیند حقایقى اصیل در برابر وى آشکار است و در مى‏یابد که این کتاب وابسته به اصلى حقیقى و به مبدئى عالى و مقدس پیوسته است و تردیدى نیست که گفتار حقیقى و درست نفوذ خاصى بر دل ها دارد و حق آنست که تمام کتاب ها در برابر قرآن ناچیز و کوچک‏اند و این کتاب از هرگونه عیب و نقص و اصول ناپسند پاکیزه و مبرا است

پی نوشت  ====

اعتراف دانشمندان بزرگ، ص   47

قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص   299

تاریخ قرآن زنجانى، ص   152

تاریخ و علوم قرآن، ص   188

قدمى در شناخت قرآن، ص   44

قرآن و دیگران، ص   20

مناظره دکتر و پیر، ص   122

پنجگام، ص   199

راکستون اسکاتلندى

rockeston

سالیان دراز در جستجوى حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم سپس قرآن مقدس را دیدم و شروع به خواندن آن کردم او بود که تمام سئوالات مرا جواب گفت  !!

قرآن ابهت و ترس در انسان الهام مى‏کند و در عین حال ثابت مى‏نماید که هر چه مى‏فرماید راست است

پی نوشت==

اسلام‏شناسى غرب، ص   60

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 37

قرآن و دیگران، ص   29

پرفسور رابرتسون

robertson

کشیش اسکاتلندى، (1328 - 1376 م  )

قرآن مقدس در مورد دوروئى، کینه، تکبر، غرور، بى عدالتى و انواع آن بسیار سخت گیر و در مورد صفات نیک از قبیل صبر، حق‏شناسى، صداقت و ترس از خدا بسیار مصر و جدى است

پی نوشت==

{P - اسلام‏شناسى غرب، ص   56

قرآن و دیگران، ص   12

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص   174

فائده و لزوم دین، ص   187

درسهائى از مکتب اسلام، سال 13، ش 2

 

روبرستن سمیث

roberston smith

مستشرق اسکاتلندى (1856 - 1911 م  )

از بهترین لذتها، تنها این است که: پیامبر با قرآنش آمد و در حالى که این کتاب نشانه‏اى است از بلاغت و دستورى است بر شرائع و نماز و دین در آن واحد

پی نوشت==

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 32

قرآن و دیگران، ص  42

http://yeganehmonji.blogfa.com/


  

قرآن از دیدگاه دانشمندان ایتالیائى    

بانو مایل انجلو

Mael Angello

در ابتداء به عللى الزاماً کتاب هایى که بیگانگان در زمینه اسلام و قرآن نوشته بودند مورد مطالعه قرار دادم، با وجودى که نوشته‏هاى آنان درباره آئین جاودانى اسلام با غرض ورزى و بدگوئى توأم است، در عین حال مى‏توان از لابلاى سخنان ایشان حقایق تابناک اسلام را دریافت و حدود نفوذ و اتقان مطالب قرآن را به دست آورد. آشنائى من با تعالیم حیات بخش و معارف درخشان اسلام و قرآن، بینش جدید و عمیقى در من به وجود آورد و طرز فکرم را درباره جهان آفرینش و فلسفه وجود به کلى دگرگون ساخت و احساس کردم که تعلیمات اسلام بر خلاف تعالیم مسیحیت، انسان را موجودى شریف و با شخصیت مى‏شناسد نه موجودى کثیف و ذاتاً آلوده!!. مسلمانان به حکم کتاب آسمانى قرآن پیامبر عالى مقام خود را انسانى مانند انسان هاى دیگر مى‏دانند که خداوند او را براى تبلیغ و رسالت و رهنمائى انسان ها برگزیده است. در این کتاب دستور زندگى و نحوه بهره‏گیرى از لذایذ این دنیا و حیات آن، به طرزى جالب و خردمندانه بیان شده است(1  )

پی نوشت==

1- نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 34؛

قرآن و دیگران، ص30 ؛

درسهائى از مکتب اسلام، سال 14، ش 4

کونت ادوارد گیوجا

Giunt Edward gioga

دانشمند ایتالیایى

من در پیرامون ادیان قدیم و جدید، تحقیق فراوان نموده و آن ها را با دقت مورد مطالعه قرار دادم تا در نتیجه به دست آوردم که یگانه آئین آسمانى و حقیقى اسلام است، و کتاب آسمانى این دین، یعنى قرآن مجید، تمام نیازمندی هاى مادى و معنوى بشر را تضمین کرده و او را به کمالات اخلاقى و روحى، سوق مى‏دهد و رهبرى مى‏نماید(1  )

پی نوشت==

1- نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص19 ؛

راه تکامل، ج 5، ص   215

پرنس ژیوائى بورگیز

PRINCE BOORGUIS

مورخ ایتالیائى

مسلمانان همین که در پیروى قرآن و خواندن آن و عمل به قوانین و احکامش سستى و بى حالى نشان دادند نیروى سعادت و فرشته سیادت نیز با این بى اعتنائى از آن ها دور شد و آن همه عزت و قدرت و خرسندى و عظمت از افق حیات آن ها رخ بر بست و به جایش اهریمن اسارت و بندگى جانشین شد. دشمنان از این فرصت بر آن ها تاختند، و حلقه‏وار چون میکرب‏هاى اجتماع آن ها را در میان گرفتند و آن ها را به روزگار کنونى اسیر و مقید ساختند آرى این همه بدبختی ها و تیره روزی هاى مسلمانان از مراعات نکردن قوانین قرآن بوده، در این امر بزرگ هیچ گناهى متوجه اسلام (و قرآن) نیست آیا حقیقتاً چه ایرادى را مى‏شود بر این آئین پاک گرفت . وجداناً ایرادى به آئین پاک اسلام نمى‏توان گرفت هنگامى، سعادت و نیک بختى مسلمانان را ترک کرد به روى قرائت و فهم قرآن در بستند و در نگهدارى و عمل به آن سستى ورزیدند.(1  )

پی نوشت  ====

1- حقیقت اسلام در نظر دیگران، ص 37؛

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 39؛

قرآن و دیگران، ص   40  ؛

تمدن و علوم اسلام، ص18

غوسطن کرستا

ghosten Keresta

دانشمند و نویسنده ایتالیائى (1840 - 1897 م  )

در هر جاى از قرآن که پیامبر، محمد (ص) آورده، انسان در مى‏یابد آیاتى را که، بر فعل خیر انسان را بر مى‏انگیزد.(1  )

پی نوشت  ==

1- نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 49؛

قرآن و دیگران، ص   21

مسترگریگورى

Gregory .Mr

کشیش ایتالیائى (1017   - 1085 م  )

روزى شخصى که صاحب رأى و دانشمند بود، از من پرسید: آیا این قرآن مى‏تواند بشر را به سوى یک عقیده صحیح و شایسته هدایت کند؟ جوابش را مثبت داده، تصدیقش کردم(1  )

پی نوشت  ==

1- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ص 598

بانو لورا واکسیا واگلیرى

Laura Waccia Vagliry

استاد دانشگاه ناپل ایتالیا

کتاب آسمانى اسلام نمونه‏اى از اعجاز است. قرآن کتابی است که نمى‏توان از آن تقلید کرد. نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبیات عرب سابقه ندارد  .

تأثیرى که سبک قرآن در روح انسان ایجاد مى‏کند ناشى از امتیازات و برترى‏هاى آن مى‏باشد. چطور ممکن است این قرآن کار محمد (ص) باشد و حال آن که ما معتقدیم محمد (ص) یک مرد عرب و درس نخوانده بود. ما در این قرآن ذخائر و اندوخته‏هائى از علوم را مى‏بینیم که مافوق استعداد و ظرفیت باهوش ترین و متفکرترین اشخاص است، و بزرگ ترین فیلسوفان و قوى‏ترین رجال سیاست باید در مقابل قرآن زانوى عجز و ناتوانى به زمین بزنند . با این که قرآن در سراسر جهان اسلام به کرات خوانده مى‏شود با این وجود خواندن آن با این همه تکرار در پیروانش ایجاد خستگى نمى‏کند بلکه بالعکس در ضمن خواندن مکرر هر روز عزیزتر مى‏شود. خواندن یا شنیدن قرآن در ذهن خواننده یا شنونده حس تعظیم و تکریمى بر مى‏انگیزد. متن قرآن در طول اعصار و قرون در تاریخ نزول آن تا امروز به همان صورت اولیه باقى مانده و تا وقتى که خدا بخواهد و تا جهان ادامه داشته باقى خواهد بود(1  )

پی نوشت==

1- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ص 306؛

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص69 ؛

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 22؛

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 175؛

قرآن و دیگران، ص 15  / پیشرفت سریع اسلام، ص 52

 http://yeganehmonji.blogfa.com/

 


  

قرآن از دیدگاه دانشمندان روسى

لئون تولستوى

Iion tolstue

فیلسوف و نویسنده مشهور روسى (1828 - 1910 م  )

هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایه بودن اسلام را دریابد باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد، در آن جا قوانین و تعلیماتى بر مبناى حقایق روشن و آشکار صادر و احکام آسان وساده براى عموم بیان شده است، در این کتاب آیات فراوانى است که بخوبى بر مقام عالى دین اسلام و پاکى روح آورنده آن گواهى مى‏دهد

پی نوشت==

قرآن و کتاب هاى دیگر آسمانى، ص 299

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 41

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 42

تاریخ و علوم قرآن، ص   187

مناظره دکتر و پیر، ص   122

پنجگام، ص   199

قرآن و دیگران، ص16

دکتر پطروشفکى

Petroshfki .Dr

استاد تاریخ شناس روسى متولد 1898

قرآن تعلیمات و احکام و مواعظ و سخنانى است که محمد (ص) در زمان هاى مختلف به پیروان خویش از طریق وحى که از طرف خداوند در حالت خاص به وسیله روح القدس یا جبرئیل بر وى نازل شده بود، ابلاغ کرد، آیات قرآن توسّط مؤمنان بر برگ هاى خرما و قطعات استخوان و ندرتاً بر پوست نوشته مى‏شده ولى بیشتر از بر مى‏کردند، صحابه پرشور نیز قرآن را از بر کرده و حافظ آن بودند، قرآن براى مسلمانان کتابى است مقدس و پایه دین ایشان است، و همان مقامى را دارد که تورات در نظر یهودیان و انجیل در نظر مسیحیان دارد. از نظرگاه مسلمانان مؤمن قرآن بر خلاف آنچه دانشمندان اروپائى مى‏پندارند، تألیف و پدید آورده محمد پیامبر (ص) نبوده بلکه سخنان اصیل (وحى) خداوند است

پی نوشت==

قرآن و دیگران، ص   25

اسلام در ایران، ص   109

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 178

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص52    

http://yeganehmonji.blogfa.com


  

قرآن از دیدگاه دانشمندان انگلیسى    

پرفسور مونتگمرى وات

monte gmary watt

محقق انگلیسى : قرآنى که فعلاً در دست است خواه به زبان اصل عربى باشد یا ترجمه انگلیسى آن مجموعه‏اى است از وحى و الهاماتى که محمد (ص) دریافت داشته است به طور کلى خدا گوینده است و مخاطب آن ها محمد (ص) یا مسلمانان یا عموم خلایق مى‏باشند.اگر کتابى از قلب بیرون آمده باشد به تمام قلب ها نفوذ خواهد کرد. تمام صنایع و شاهکارهاى نویسندگى در مقابل آن بسیار کم ارزشند، مى‏توان گفت: که اولین صفت مشخص سادگى و روشنى قرآن است و با چنین طرزى آغاز مى‏گردد. حقیقت و واقعیت به تمام معنى به نظر من یکى از شؤون بزرگ قرآن است. بالاخره این اولین و آخرین هنر کتابى است که موجب بروز انواع هنرها مى‏گردد و هرگونه ارزش و احترام را براى پیرو خود به وجود مى‏آورد

پی نوشت==

اسلام‏شناسى غرب، ص   48

قرآن و دیگران، ص   47

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 183

 

سر ویلیام موئیس

SIR WILLIAM MAUIES

دانشمند و مورخ انگلیسى   (1819 - 1905 م  )

قرآن محمد (ص) کتابى است پر از دلائل واضح منطقى و مسایل بى شمار علمى و قوانین قضائى و حقوقى و دستورات عالیه که براى حفظ حیات اجتماعى و مدنى در این کتاب مقدس با عبارات ساده و در عین حال محکم و منظم آمده است که خوانندگان را مجذوب مى‏نماید  .

پی نوشت==

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 51

پاسخ ما به مشکلات جوانان، ج 2، ص 218

قرآن و دیگران، ص   13

لورد هیدلى

LOARD HEADLY

متفکر و دانشمندان بزرگ انگلیسى

قرآن بزرگ ترین فضیلت تقوا و نیکوکارى را به برادران مسلمان و پیروان اسلام مى‏آموزد در این موضوع پاى حقیقت و عدالت را سخت بالا گرفته مى‏گوید: مبادا نفرت و خصومت شما اى گروندگان به اسلام نسبت به تقوى از اجراى عدالت و انصاف بازتان دارد، سعى کنید عدل را در هر نقطه و درباره هر کس مى‏باشد مراعات کنید  .

در قرآن مکرر از توحید سخن مى‏راند ظاهراً چنین فهمیده مى‏شود که خداوند گذشته از توحید و یگانگى خودش نظر دیگرى داشته است: او مى‏خواهد یک حس اصالت بزرگ و وحدت خلقت و تساوى مردمان را به بشر تعلیم دهد .

پی نوشت==

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 50

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 177

قرآن و دیگران، ص   22 

 

 

 

جان ویلیام در پر

Draper .G.W

دانشمند انگلیسى

قرآن تذکرات عالى اخلاقى و دستورات زیادى دارد. سبک انشاء قرآن طورى تنظیم شده است، که ما به هیچ صفحه‏اى مراجعه نمى‏کنیم جز آنکه عالى‏ترین چیزى را که همه کس بایستى پسندیده و تصدیق کند، در آن خواهیم یافت، این بنیاد مخصوص که به صورت تکه‏هاى کوتاه کوتاه است، مطالب، شعارها و قوانینى را به ما مى‏آموزد که به خودى خود کامل بوده و براى عموم در تمام حوادث و احتیاجات زندگى مناسب و قابل استفاده است  .

پی نوشت ==

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62

قرآن در نظر اروپائیان، ص   56

- پرفسور آرتور آربرى

artur gan arberi

دانشمند و خاورشناس انگلیسى (1905 - 1969 م  )

«زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مى‏شدم سخت در پریشانى بسر مى‏بردم، اما در طول ایام پریشانى، قرآن نویسنده را چنان آرامشى مى‏بخشید و چنان حفظ مى‏کرد که براى همیشه رهین منتش گردید  .

از این جهت، من سپاس خود را به آن قدرتى که به بشر الهام نمود و به آن پیامبرى که نخستین بار این صحیفه را ابلاغ کرد تقدیم مى‏دارم  .

... در تمام این مدت که وظیفه مطلوب خود را انجام مى‏دهم خاطرات آن شب هاى رمضان را به یاد مى‏آورم؛ آن هنگامى که در ایوان خانه جزیره مانند خود نشسته بودم در حالى که مدهوش و شیفته و فریفته الحان خوش قرآن شیخ ریش سفید همسایه بودم که با لذت زیاد و اشتیاق تمام براى مؤمنان و پرهیزکاران قرآن تلاوت مى‏کرد. و من در حالى که دیانت اسلام ندارم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ هاى نافذ و مرتعش کننده‏اش شوم و تحت تأثیر آهنگ هایش قرار گیرم و با همان کیفیت که مؤمنان نخستین و واقعى داشتند نزدیک گردم تا آن را بفهمم  .

در برابر آن زحمات، این نعمت عظمى که درک قرآن است برایم حاصل شد، لذا این اثر ناقص - یعنى ترجمه خود - را به یاد آن خاطرات رؤیاانگیز شبهاى مصر اهدا مى‏کنم   .»

پی نوشت==

ترجمه تصویرى و تفسیرى آهنگین سوره فاتحه و توحید، عبدالکریم بى آزار شیرازى، ص 22   

- هربرت جورج ولز

H.G.Wells

دانشمند و محقق انگلیسى   (1866 - 1946 م  )

در پاسخ سؤالى که یکى از مجله‏هاى علمى اروپا نموده بود که بزرگ ترین کتابى که از آغاز تاریخ بشر تاکنون بیشتر از سایر کتب در دنیا تأثیر بخشیده و از همه مهم تر به شمار آمده کدامست، چند کتاب را نام برده و در پایان نوشت  :

اما کتاب چهارم که مهم ترین کتاب دنیاست، قرآن است. زیرا که این کتاب آسمانى اثرى که در دنیا گذارد نظیر آن را هیچ کتابى به خود ندیده است  .

قرآن کتاب علمى و دینى و اجتماعى و تهذیبى و اخلاقى و تاریخى است  .

مقررات و قوانین و احکام آن با اصول قوانین و مقررات دنیاى امروز تطبیق مى‏کند و براى همیشه قابل پیروى و عمل است هر کس بخواهد دینى اختیار کند که سیر آن با تمدن بشر پیشرفت داشته باشد باید که دین اسلام را اختیار نماید و اگر خواهد که معنى این دین را بیابد به قرآن مراجعه کند (1  )

قرآن بهترین راهنمائى یک عقیده قلبى یعنى توحید و اخلاق فاضله است  .

در قرآن بهترین عبارات و عالى‏ترین جملات نازل گردیده، اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدى زیباست که عقول عقلا را حیران ساخته است، قرآن کتابى است ابدى و جهانى(2  )

پی نوشت  ==

1- آنچه باید از قرآن بدانیم، ص 63

پنجگام، ص   198

اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب، ص 43

درسهائى از مکتب اسلام، سال 13، ش 1

پیامبر اسلام (ص) از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 219

2- قرآن و دیگران، ص   26

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 178

دائرة المعارف شیعه، ص   746

نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 53

مرمادوک

mermadok

محقق انگلیسى

آیات و کلمات قرآن در قلب و زبان ما جاى گرفته و با گوشت و خون و استخوان ما و آنچه در وجود ماست در آمیخته است

پی نوشت  ==

قرآن و دیگران، ص   36

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 180

 

دکتر مارکس

Marks .Dr

دانشمند انگلیسى (1818   - 1883 م  )

قرآن شامل تمام پیام هاى خدائى است که در تمام کتب مقدسه عموماً براى جمیع ملل آمده و آن از جمله مسائلى است: که فکر و اندیشه خداشناسى و یگانه پرستى را تأیید نموده و وحدانیت مصدرى را تثبیت مى‏کند که راهنمایان بشر و معلمان بزرگ تعلیمات خود را از آن فرا گرفته و از آن استمداد مى‏جویند(1

در قرآن آیاتى موجود است که اختصاص به طلب علم و دانش و تفکر و بحث و تدریس دارد و چاره‏اى جز این اعتراف ندارم که این کتاب محکم بسیارى از اشتباهات بشر را تصحیح کرد(2

پی نوشت==

1-تاریخ قرآن، ص 145

2-قرآن و دیگران، ص   40

اسلام‏شناسى غرب، ص   22

طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 181

اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 63

 

دیوید ساموئل مارگولیوس

David Samuel Margoliooth

استاد دانشگاه آکسفورد 1858 - 1940

قرآن قطعاً مقام بزرگى در بین کتاب هاى این جهان دارا مى‏باشد. هر چند که تازه‏ترین و آخرین کتاب الهى است اما اثرى که بر روى توده‏هاى بشریت بخشیده است قابل قیاس با سایر آن ها (که عمر طولانى‏تر دارند) نیست  .

این کتاب یک مرحله جدیدى در فکر بشریت ایجاد کرده و یک نوع اخلاق تازه‏اى بوجود آورده است

پی نوشت==

قدمى در شناخت قرآن، ص   44

http://yeganehmonji.blogfa.com/


  
   1   2   3   4   5   >>   >