سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشیدن مانند با چشم دیدن نیست؛ زیراگاه چشمها به صاحبانش دروغ می گویند، ولی خرد به آنکه از وی اندرز خواسته، نیرنگ نمی زند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
اثبات وجود خداوند ، آیا جهان خالق دارد یا ازلی است ؟ ، دانشمندان و خدا ، فیزیک دانان و خداباوری ، فیزیکدانان غربی و اعتقاد به دین ، بشارت آمدن حضرت محمد و عیسی مسیح و مهدی ، قرآن از نگاه دانشمندان غربی ، اعجاز قران درباره مرکز دروغ گویی ! ، محاسبه سرعت نور در قرآن ، معاد از لحاظ علمی ، معجزه زمین شناسی قران ( پست ترین نقطه زمی ، معجزه قرآن - اتساع زمانی ، معجزه قرآن - پیدایش هستی ، معجزه قرآن - تجزیهء اتم ، معجزه قرآن جدایی قاره ها ، معجزه قرآن - ستونهای نامرئی آسمان ، معجزه قرآن گسترش کائنات ، معجزه قرآن - نطفه گذاری در درختان بواسطهء باد ، معجزه قرآن به وجود مدارهای خورشید و ماه ، معجزه قرآن تشکیل شدن جو زمین و زمین از هفت لا& ، معجزه قرآن در مورد تاریکی اعماق دریا ، معجزه قرآن در مورد مورچه ، معجزه قرآن درباره پرده های جنینی ، معجزه قرآن درباره وحدت هستی ، معجزه قرآن ربُّ المشارق والمغارب ، معجزه قرآن فروپاشی ستارگان ، معجزه قرآن وجود برزخ در میان دریاها ، معجزه قران - اسپرم های زنده در منی انسان ، معجزه قران - دوگانگی یا دو قطبی بودن همه چ ، معجزه قران در تحریم شرابخواری ، معجزه قران- کمبود اکسیژن در طبقات فوقانی جو ، نظم راز بزرگ هستی دکتر محسن فرشاد ، هاوکینگ و اعتراف به وجود خدا ، هر چیزى خداوند را تسبیح مى گوید ! ، اهرام مصر و معجزه قرآن ! ، با علم هم، میتوانیم به خدا ایمان بیاوریم! ، قرآن و کاهش اضطراب ، قران و نظریه تکامل ، قسم به آسمان دارای راهها ! ، آفرینش جهان ، اثبات وجود خدا نوشته جان کلوور ، آیا پروتئین بصورت تصادفی به وجود آمده است ؟ ، آیا جهان از عدم به وجود آمده است ؟ ، بهترین زمان برای شیردهی طبیعی و قرآن ! ، پاسخ به ادعاهای بی اساس استیون هاوکینگ ، پایه های شریعت اسلامی ، جنین انسان و قرآن ، جهان علم به سوى خدا باز می گردد ! ، چرا خداوند خالقی ندارد ؟ ، چهار دلیل عمده برای اثبات وجود خدا ، خدا کجاست ؟ ، اثبات وجود خداوند با برهان ، احتمال تصادفی به وجود آمدن حیات در دنیا ، ادعای هاوکینگ مبنی بر جامعیت فیز&# ، استیون هاپکینز ، اشاره قرآن به وجود کروموزوم XY ، اعجاز تشریعی در قرآن ، اعجاز قرآن به تشکیل کائنات از یک توده گازی شکل ، اعجاز قرآن در مورد زنبور عسل ، اعجاز قران در مورد حرکت خورشید ، قرآن از دیدگاه دانشمندان ایتالیائى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان اسکاتلندى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان انگلیسى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان روسى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان آمریکایی ، قرآن از دیدگاه دانشمندان فرانسوى ، قرآن از دیدگاه دانشمندان هلندی ، رفع یک شبهه - فرو رفتن خورشید در چشمه ! ، زمین سیاره ای ویژه ! ، ستاره های سیاه ، شب و قرآن ! ، طراحی بی نهایت هوشمند ، طرح عظیم استیون هاوکینگ ، عاقبت خورشید و قرآن ! ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :14
کل بازدید :115124
تعداد کل یاداشته ها : 93
103/2/16
12:7 ص

فیزیکدانان غربی و اعتقاد به دین

تهیه وترتیب: حدیقه تنویر با کمی تغییرات

رابطه علم و دین از دیدگاه فیزیک دانان غربی معاصر

امروزه‌، درباره‌ ارتباط‌  علم‌ و دین‌ دیدگاه های‌ متعددّی‌ وجود دارد:

1. میان‌ علم‌ و دین‌، تعارضی‌ وجود ندارد. امّا، در چگونگی‌ رابطه‌ این ‌دو نگرش های‌ گوناگونی‌ وجود دارد:

الف‌. عدّه‌ای‌ براین‌ باورند که‌ علم‌ و دین‌ دو قلمروی‌ کاملاً مستقل‌ هستند و هر کوششی‌ برای‌ وحدت‌ آن ها، بدون‌ اینکه‌ امتیازی‌ داشته‌باشد، به‌ انحراف‌ آن ها منجر می‌شود. دین‌ به‌ موضوع های‌ اخلاقی‌ و روحی‌ می‌پردازد که‌ مستقیماً مورد توجّه‌ علم‌ نیست‌ و متقابلا"، علم‌ به ‌دنبال‌ فهم‌ کمّی‌ جهان‌ مادّی‌ است‌ که‌ ربطی‌ به‌ دین‌ ندارد. به‌ قول‌ ؛ویگنر (Wigner فیزیک دان‌ آمریکایی‌ و برنده‌ جایزه‌ نوبل‌): «دین‌ عمدتاً ارشادی‌ عمل‌ می‌کند». (1)

 

 

علم‌ِ مبتنی‌ بر عقل‌ تنها می‌تواند دین‌ را مطالعه‌ کند و دین‌ِ مبتنی ‌بر احساس‌، باید حقایق‌ علمی‌ را قبول‌ کند. عده‌ّای‌ که‌ اعتقادهای‌ مذهبی‌دارند آن‌ را از اطلاّعات‌ علمی‌ خویش‌ کاملاً جدانگه‌ می‌دارند و میان‌ آن ها ربطی‌ نمی‌بینند. آن ها حس‌ می‌کنند که‌ در دو دنیای‌ مختلف‌ زندگی‌می‌کنند. به‌ قول‌ سیگره‌ (E. Segre  ؛ فیزیک دان‌ آمریکایی‌ و برنده‌ جایزه‌ نوبل‌): «من‌ این‌ دو را جدانگه‌ می‌دارم‌. برخی‌ از دانشمندان‌، خیلی‌ مذهبی‌بوده‌اند (مثل‌ فارادی‌ و کوشی‌)، برخی‌، لاادری‌گرا بوده‌اند و عدّه‌ای‌ نیز، لامذهب‌ بوده‌اند. این‌ نشان‌ می ‌دهد که‌ توان‌ علمی‌ ربطی‌ به‌ اعتقاد مذهبی‌ ندارد». (2)

به‌ قول‌ پل‌ دیویس‌ (P. Davies  ؛ فیزیک دان‌ انگلیسی‌): «بسیاری‌ از کسانی‌ که‌ به‌ امور علمی‌ می‌پردازند، مذهبی‌ نیز هستند. پس‌ از چاپ‌کتاب‌ خدا و فیزیک‌ جدید، کشف‌ کردم‌ که‌ بسیاری‌ از همکاران‌ِ علمی‌ِ من ‌به‌ یک‌ مذهب‌ رسمی‌ پای‌بند هستند و از این‌ مسئله‌ حیرت‌ کردم‌. غالباً، آن ها این‌ دو جنبه‌ زندگی‌ را جدا از هم‌ نگه‌ می‌دارند، چنان‌ که‌ گویی‌ درشش‌ روز هفته‌، علم‌  حاکم‌ است‌ و در روزهای‌ یکشنبه‌، دین‌ متجلی ‌می‌شود. عده‌ای‌  هم‌ می‌کوشند تا در زندگی‌ خود، علم‌ و دین‌ را باهم ‌سازگار کنند». (3)

ب‌.عدّه‌ای‌ دیگر معتقدند که‌ علم‌ و دین‌ با حوزه‌ها یا سطوح‌ مختلف‌ و مکمّل‌ سروکار دارند. این‌ حوزه‌های‌ مکمّل‌، باید با هم‌ جهان‌بینی‌ منسجمی‌ پدید آورند. به‌ قول‌ وَیْسکوف‌ (Weisskopf  ؛ فیزیک دان‌آمریکایی‌): «یک‌ مکمّلیت‌ بوری‌ (یعنی‌ مکمّلیت‌ از نوعی‌ که‌ Bohrمی‌گفت‌) میان‌ علم‌ و دین‌ وجود دارد». (4)

دین‌ تصویری‌ منسجم‌ از جهان‌ به‌ ما می‌دهد، ولی‌ در عین‌ حال‌، پرسش هایی‌ می‌کند که‌ ورای‌ علم‌ است‌، و در این‌ حوزه‌، امکان‌  تفاعلی‌سودمند میان‌ این‌ دو وجود دارد. اینها هر یک‌ حوزه‌ای‌ ویژه‌ خود و زبان‌ مخصوص‌ خود را دارند و سؤال های‌ مختلفی‌ را طرح‌ می‌کنند. علم‌می‌پرسد: چه‌؟ و چگونه‌؟ و دین‌ می‌پرسد: چرا؟ به‌ قول‌ ایان‌ باربور (IanBarbour  ؛ استاد دین‌ شناسی‌ کالج‌ کارلتون‌ آمریکا): «علم‌ پرسش های   ‌مشخّصی‌ درباره‌ پدیده‌های‌ طبیعی‌ می‌کند و نباید از آن‌ انتظاراتی‌ داشته ‌باشیم‌ که‌ هدف‌ علم‌ نبوده‌ است‌. مانند: فراهم‌ کردن‌ جهان‌بینی‌ کلّی‌، فلسفه‌ زندگی‌، یا معیارهای‌ اخلاقی‌». (5)

به‌ قول‌ شالو (A. Schawlow  ؛ فیزیک دان‌ آمریکایی‌ و برنده‌ جایزه‌ نوبل‌):«پرسش‌ از مبدأ، باید به‌ دقت‌ هرچه‌ بیشتر، تا حدّی‌ که‌ علایق‌ و توانایی‌دانشمندان‌ اجازه‌ می‌دهد، دنبال‌ شوند. امّا جواب ها هرگز نهایی‌ نیست‌ و برای‌ پاسخ‌ به‌ پرسش های‌ عمیق تر، سرانجام‌ باید به‌ دین‌ مراجعه‌ کرد». (6)

او همچنین‌ می‌گوید: «به‌ نظر من‌، وقتی‌ با عجایب‌ حیات‌ و جهان ‌روبرو می‌شویم‌، به‌ جز سؤال‌ از چگونگی‌، باید از چرایی‌ نیز بپرسیم ‌زیرا تنها دین‌ پاسخگوی‌ آن هاست‌... . من‌ در جهان‌ و در زندگی‌ خودم‌، به‌خدا نیاز دارم‌».(7)

در این‌ دیدگاه‌، علم‌ و دین‌ زوجی‌ مرتبط‌ پدید می‌آورند که‌ در آن‌، خداوند عامل‌ وحدت‌ بخش‌ است‌. هر پدیده‌ طبیعی‌، و تبیینی‌ از آن‌، حاکی‌ از وجود خداست‌ و پژوهش‌ علمی‌ اولین‌ عبادت‌ است‌. به‌ قول ‌آرتور شالو: «بسترِ دین‌، زمینه‌ خوبی‌ برای‌ کارهای‌ علمی‌ است‌... پس‌، پژوهش‌ علمی‌ یک‌ عمل‌ عبادی‌ است‌؛ زیرا، بسیاری‌ از شگفتی های ‌خلقت‌ الهی‌ را آشکار می‌سازد». (8)

پی‌گیری‌ یکی‌ از آن ها، مانع‌ پیروی‌ از دیگری‌ نیست‌؛ و تمرکز بر هر دو، سودمندتر از تمرکز بر یکی‌ از آن هاست‌. به‌ قول‌ تاونز (Townes ؛ فیزیک دان‌ آمریکایی‌ و برنده‌ جایزه‌ نوبل‌): «من‌ دین‌ و علم‌ را دو نگرش‌ ــنسبتاً متفاوت‌ ــ به‌ مسئله‌ای‌ واحد می‌بینم‌ یعنی‌، شناخت‌ از خود وجهان‌. در حوزه‌ دین‌، باید شناخت‌ از هدف‌ جهان‌ را نیز افزود. امابه‌ نظراین‌ هدف‌ را در حوزه‌ علم‌ نیز می‌توان‌ طرح‌ کرد. پس‌، به‌ عقیده‌ من‌، هدف‌ علم‌ و دین‌ یکی‌ است‌ یعنی‌، شناخت‌ از خود و جهان‌. پس‌ هر دو، باید با گذشت‌ زمان‌ به‌ هم‌ نزدیک‌ شوند». (9)

به‌ قول‌ پاکینگ‌ هورن‌ (Polkinghorn؛ فیزیک دان‌ انگلیسی‌): «علم‌ بدون‌دین‌، ناقص‌ است‌ و نمی‌تواند به‌ عمیق‌ترین‌ لایه‌های‌ فهم‌ دست‌ بیابد. یعنی‌، بصیرت‌ شگفتی‌ که‌ علم‌ از آثار فهم‌ پذیر جهان‌ به‌ ما می‌دهد، خواستار تبیینی‌ عمیق‌تر از آن‌ است‌ که‌ خود به‌ دست‌ می‌دهد. دین‌، همچنان‌ که‌ ادعای‌ خود را که‌ جهان‌ مخلوق خداست‌ حفظ‌ می‌کند، باید بافروتنی‌ کافی‌ از علم‌ بیاموزد که‌ جهان‌ عملا" چگونه‌ است‌». (10)

دین‌ مبنایی‌ متافیزیکی‌ برای‌ علم‌ فراهم‌ می‌آورد و علم‌ می‌تواند دین‌ را از خرافات‌ رهایی‌ بخشد.مارگِنو (Margenau؛ فیزیک دان‌ آمریکایی‌) می‌گوید: «علم‌ به‌ دین‌ نیاز دارد تا منشأ و موفقیت هایش‌ را توجیه‌ کند. هنگامی‌ که‌ در سال‌ 1932، در مؤسسه‌ مطالعات‌ پیشرفته‌ در پرینستون‌تحقیق‌ می‌کردم‌، این‌ دیدگاه‌ را با انیشتین‌ مطرح‌ کردم‌ و تعبیر او را به‌ یاددارم‌: کشف‌ قانونی‌ بنیادی‌ و تأیید شده‌ از طبیعت‌، الهامی‌ ازخداست‌». (11)

به‌ قول‌ مات‌ (Mott؛ فیزیک دان‌ انگلیسی‌): «علم‌ می‌تواند دین‌ را ازباورهای‌ خرافی‌ رهایی‌ بخشد و برداشت‌ درست‌تری‌ از خدا به‌ ما بدهد. در عین‌حال‌، من‌ فکر نمی‌کنم‌ که‌ علم‌ بتواند به‌ همه‌ پرسش ها پاسخ ‌دهد». (12)

دین‌ و علم‌ دو راه‌ متفاوت‌، برای‌ رسیدن‌ به‌ یک‌ حقیقت‌اند. علم‌ که‌تجربه‌ اخیر انسانی‌ است‌، به‌تدریج‌ و از راههایی‌ متفاوت‌، به‌ همان‌نتایجی‌ می‌رسد که‌ پیش‌ از آن‌، دین‌ به‌ آن ها رسیده‌ بود. این‌ دو، درحالی‌که‌ از لحاظ‌ روش‌  و تعبیر کاملاً متفاوت‌اند، می‌توانند بر یکدیگراثر مثبت‌ بگذارند.