برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.
http://islam-pdf.persiangig.com/Other%20books/esbate_vojude_khoda.pdf
مقالهی حاضر، از چکیده سه تحقیق پزشکی سخن میرود که در هر یک از آنها، تأثیر آوای قرآن کریم در کاهش استرس و اضطراب بیماران مورد مطالعه قرار گرفته است.
در چکیده تحقیق فوق که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و به سال هزارو سی صدو هفتادو شش صورت گرفت، آمده است: اضطراب، پدیدهی شایع عصر ماست، امّا پیشینهای به طول تمامی تاریخ دارد، و از این رو، همواره مورد توجه بوده است. با این وصف، اضطراب کم، برای حیات و زندگی روزمره لازم است، ولی قطعا اضطراب زیاد، آثار و زیانهای جدی بر جسم و روان و روابط اجتماعی میگذارد، و در نتیجه، کنترل و مهار آن همیشه توصیه شده است.
شاید به این علت در سالهای اخیر، پژوهش گران تأکید و توجه زیادی بر روشهای غیر دارویی کاهش اضطراب دارند، و در این راستا، در تحقیقات فراوان، تأثیر انواع موسیقی بر کاهش اضطراب، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یکی از اقسام موسیقی، موسیقی ناشی از تلاوت آیات قرآن کریم است، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از باشکوهترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است.
هدف تحقیق، بررسی تأثیر آوای قرآن بر وضعیت استرس بیماران، قبل و بعد از اقدامات درمانی است. فرضیهی تحقیق عبارت بود از اینکه آوای قرآن بر کاهش شدت اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی، مؤثر است.
این طرح تحقیقاتی، یک مطالعه نیمه تجربی به شمار میرفت که جامعه آماری آن را کلیه بیماران بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان امام حسین ( علیهالسلام ) و امام خمینی اصفهان تشکیل میداد. این بیماران قرار بود تحت یک نوع پروسه تهاجمی قرار گیرند.
حجم نمونه در این مطالعه هشتاد نفر بودهاند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار داده شدند. در این تحقیق، برای کاهش اضطراب گروه آزمون، از بیست دقیقه آوای قرآن کریم با صدای اساتید بزرگ مصری و ایرانی که از بین آیات و سورههای مختلف انتخاب شده بود، استفاده گردید، و از طریق هدفون به استماع واحدهای بیمارستانی رسانده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرمافزار EPL6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج زیر به دست آمد:
در مرحلهی اول، کاهش اضطراب در دو گروه شاهد و آزمون محسوس نبود، در حالی که در گروه آزمون در مراحل دوم و سوم ـ قبل و بعد از انجام پروسیجرـ میزان اضطراب کاهش یافته، امّا این کاهش در گروه شاهد مشاهده نشد و نیز، در بررسی علائم حیاتی در گروه آزمون، میزان فشار خون سیستول و تنفس تعدیل یافته، ولی تعداد نبض، و میزان فشار خون دیاستول در مقایسه با گروه شاهد، تغییر معنا داری نداشته است.
همچنین، عوامل دیگری مثل سابقهی انجام پروسیجر، نوع عمل، سن، جنبش، سابقهی استماع به موسیقی یا تلاوت آیات قرآن، تشخیص پزشکی و... بررسی گردید، که هیچ کدام ارتباط معنیداری با کاهش سطح اضطراب نشان ندارند.
بنابراین، نتایج تحقیق نشان داد که فرضیهی تحقیق درست و قابل اثبات است، یعنی این که آوای قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب بیماران قبل و بعد از انجام تشخیصی و درمانی تأثیر دارد.
تحقیق مذکور نیمه تجربی بود که به منظور بررسی میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی قلب صورت گرفت. این پژوهش، در بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی تهران انجام یافت.
هدف کلی پژوهش، تعیین میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی قلب بود. تعداد هشتاد نفر از بیماران با توجه به مشخصات نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، پنجاه نفر در گروه آزمون تحت تأثیر متغیر مستقل گوش کردن به آوای قرآن کریم، از بعد از ظهر روز قبل، دو بار و هر بار پانزده دقیقه به آوای قرآن کریم گوش کردند، و سی نفر در گروه شاهد قرار گرفتند، که تحت تأثیر دخالت و مداخلهی پژوهشگر قرار نداشتند، و تنها از مراقبتهای معمول بخش جراحی استفاده میکردند. اضطراب بیماران در دو گروه با بعد از ظهر روز قبل از عمل و صبح عمل با پرسش نامهی اضطراب اسپیل برگر و چک لیست ثبت علائم حیاتی سنجیده شد، و در پایان نمونهگیری، میزان کاهش اضطراب گروه آزمون و شاهد مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل یافتههای آزمون آماری نشان از آن داشت که میزان اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی به تأثیر از آوای قرآن کاهش یافته است.
پژوهش مذکور، یک مطالعهی نیمهتجربی بود که با هدف مطالعهی تأثیر آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژهی قلبی یکی از بیمارستانهای منتخب شهر تهران انجام شده است.
تعداد نمونههای این پژوهش شصت نفر بودهاند که به صورتی تصادفی و با استفاده از قرعه کشی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند. جهت گرد آوری دادهها، از پرسش نامه دو قسمتی استفاده شد. قسمت اول پرسش نامه مربوط به اطلاعات فردی و سؤالاتی در مورد موسیقیهای مذهبی بود، و بخش دوم، شامل پرسش نامه استاندارد اسپیل برگر بود.
در این پژوهش برای گروه آزمایش با صدای استاد عبدالباسط، آیات ده تا بیستو سه سورهی یوسف با استفاده از ضبط صوت مجهز به هدفون به مدت بیست دقیقه پخش شد. قبل و بعد از پخش آوای قرآن کریم، در دو گروه آزمایش و کنترل فرم اضطراب اسپیل برگر توسط واحدها تکمیل و جهت تعیین میزان اثر بخش آوای قرآن کریم، اختلاف نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله، محاسبه گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که استماع آوای قرآن کریم باعث کاهش اضطراب بیماران میشود.
نتیجه
در سالهای آغازین قرن بیست و یکم نیز توجه و گرایش به معنویت مهمترین پدیده زمان ماست، و دیگر همانند گذشته جدال با معنویت و خداوند، جدالی ترقیخواهانه به نظر نمیرسد. از یک سو، علم در پاسخ به سئوالات انسان اظهار عجز و ناتوانی میکند و به قول سارتر (1971) علم مرده است، و از سوی دیگر، احساس تنهایی، ناامنی، پوچی و وانهادگی او را سخت میآزرد. راه نجات از این بحران در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی و پای دیگر عقل است.
دکتر فرانتس روزنتالFarantis Rosenthalاستاد دانشگاه اوهایو (متولد 1914 م )در قرآن یک سلسله معلومات تاریخى یافت مىشود که با آنچه که یهودیان ادعاى وجود آن را در تورات دارند مخالف است .خود پیامبر مىگوید: یهود و نصارى کتاب آسمانى خود تورات را تحریف کرده، دستخوش خویش قرار دادند. و مسلمانان هم به گفته قرآن گرویدهاند(1 )پی نوشت==1- اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ص 320آلبرت انیشتاینALBERT EINSTEINآلبرت انیشتاین به سال 1879 م در شهر اولم آلمان به دنیا آمد و در سال 1955 م در آمریکا درگذشتبزرگترین متفکر و فیزیکدان (1879 - 1955 م )قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعهاى از قوانین است که بشر را به راه راست، راهى که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت مىکند(1 )پی نوشت ====1- راه تکامل، ج 6، ص 53بلرBELLERخاور شناس معروف آلمانىلغت قرآن فصیحترین لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است که افکار را بسوى خود جذب مىکند، قرآن داراى مواعظى آشکار است و به زودى براى همیشه بى معارض خواهد بود، هر کس که از این کتاب به خوبى پیروى کند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت(1 )پی نوشت==فریدریش دیتریشىDietericiاسلام شناس (1821 - 1903 م )همین علوم و معارف مسلمانان بود که اروپا را در قرن دهم میلادى جلو برد، همان علومى است که سرچشمه آن ها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.(1 )پی نوشت==1- اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب، ص 4؛اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61ودن هامرWooden Hammerدانشمند آلمانىما قرآن را به عنوان کتاب محمد (ص) با همان عظمت و اطمینانى مىنگریم که مسلمانان آن را کتاب خدا مىدانند(1 )پی نوشت==1- سالنامه کشور ایران، سال 13351- اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 26تاریخ و علوم قرآن، ص 189قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص 302 |